fri fragt ved køb over 625 kr

Hjemmeskole

”Bevægelse styrker de kognitive processer, som forudsætter læring. Det kommer tydeligst til udtryk i de yngste klasser. Bevægelse styrker både motorik, koncentrationsevne og skolepræstationer”. Citat fra rapport om børn og motorik fra Sundhedsstyrelsen

Sådan skaber du et godt læringsmiljø for dit barn derhjemme.

Sidder du også hjemme ved spisebordet med et barn, der skal hjemmeskoles?
Så oplever du nok – som de fleste andre forældre – at det ikke er nemt.
Mens du endnu engang bander corona virus derhen, hvor undervisningspligt er et luksusproblem,
opdager du, hvorfor det kræver fire års uddannelse at blive lærer.
En ting er, at du måske mangler den pædagogik og didaktik, der baner vejen for harmonisk
undervisning og indlæring.
En anden ting er, at dit barn – som noget helt naturligt – synes, at du er møgirriterende. Og det
træder ind i en ”det kan jeg ikke finde ud af – det har jeg jo sagt” Hvorfor er du så ond…” – rolle.
Her giver vi dig nogle gode råd, så du og dit barn får de bedste forudsætninger for at komme at
helskindet igennem en undervisningsdag. Og som bonus opnår barnet øget indlæring og trivsel. Ja,
det er skam bekræftet af børnefysioterapeuter!

Sådan gør du:

  • Stå op, når vækkeuret ringer. Spis morgenmad, tag tøj på og børst tænder. Dagen skal gå i gang på et bestemt tidspunkt hver dag. Fx kl. 8 (eller 9, nu hvor I kan), og sørg for, at dagen er struktureret med de pauser og måltider, dit barn normalt får i løbet af en skoledag. Så kan dit barn bedre indstille sig på undervisning, end hvis I bliver i nattøjet og spiser morgenmad engang op ad formiddagen.

  • Sørg for, at dit barn får bevæget sig. Det er vigtigt! Det er i forvejen svært for mange børn at skulle sidde stille i timerne på skolen, selvom om de er aktive i frikvartererne. Så sørg for, at dit barns behov for bevægelse bliver stimuleret – det giver meget bedre forudsætninger for koncentration og indlæring.

  • Du kan enten sende dit barn ud i haven i pauserne, eller I kan lege stopdans indendørs. Eller I kan bare danse vildt og skørt til Rasmus Seebach eller temasangen fra Pokémon. Det løsner som sidegevinst også op for din for-fanden-corona-nu-stjal-du-også-skiferien frustration.

  • Dit barn bør også have mulighed for bevægelse, mens det laver skolearbejde. Vi synes selvfølgelig, at du skal montere en SWNX godgynge under bordet, så dit barn får stimuleret sin bevægelsestrang lydløst og diskret. Så har du også en chance for at komme i mål med dine arbejdsopgaver. Alternativt kan du være kreativ. Du kan fx lægge en stor bold under dit barns fødder (det var faktisk sådan, SWNX blev til), eller du kan spænde en fitnesselastik ud under bordet, som barnet kan vippe sine ben og fødder på.

Det vigtigste er, at du sørger for, at dit barn får stimuleret sin bevægelsestrang, når det arbejder.
Vi ønsker dig held og lykke med hjemmeundervisningen. Husk at give dig selv et skulderklap – det er ikke en nem opgave. Og slet ikke, hvis du også skal arbejde!
Vi vil gerne hjælpe dig, så hvis du trykker her, så kan du læse mere om muligheden for afprøvning af en SWNX fodgynge i 30 dage.

De bedste hilsner

Os fra SWNX teamet