På VUC Syd har de en særlig Erhvervs- og Uddannelseslinje for 15-16-årige unge, der er udfordret enten med forskellige diagnoser som ADHD, eller af andre former for sårbarheder og omsorgssvigt under deres opvækt.
I en klasse havde klasselærer Mette Blindbæk tre drenge, som havde særligt svært ved at finde koncentrationen, og havde svært ved at finde ro og sidde stille, så de kunne følge med i undervisningen. Det gav især problemer i de traditionelle fag som matematik og dansk, hvor de ikke kunne bruge deres krop.
Det krævede mange ressourcer af Mette, fordi hun måtte bruge meget tid på at sidde ved siden af de tre urolige drenge i timerne. Det gik ud over resten af klassen, og gjorde, at hun sjældent kunne nå hele vejen rundt i klassen i løbet af en time.
Fodgynger skabte ro fra første dag
De tre drenge fik fodgynger til at hjælpe dem med at finde den ro, de behøvede. Det gjorde en forskel for alle tre drenge.
Særligt husker Mette især Thomas*, som havde en diagnose med ADHD. Han var den, der fik det største udbytte af fodgyngen.
Før han fik en fodgynge, snurrede han tit rundt på sin stol i timerne, og kunne ikke holde øjenkontakt. Men efter han fik SWNX installeret under bordet, fik han meget mere ro til at følge med i undervisningen.
”Det virker ikke som om, Thomas tænker over, at han egentlig sidder og bruger den gynge hele tiden. Han bruger den uafbrudt, og har nu meget fokus og øjenkontakt”, fortæller Mette Blindbæk begejstret.
I starten af skoleåret var han en smule negativ omkring matematik. Men nu efter han er begyndt at bruge fodgyngen, hører jeg ikke et pip.
“I starten af skoleåret var han en smule negativ omkring matematik. Men nu efter han er begyndt at bruge fodgyngen, hører jeg ikke et pip. Han sidder bare, og regner for sig selv – og vil rigtig gerne arbejde selvstændigt. Han har også fortalt mig, at han er så glad for, at han har nemmere ved at sidde stille og koncentrere sig. Han har fundet roen”, fortsætter klasselæreren.
Mere undervisningstid til resten af klassen
Fodgyngerne var også til glæde for de øvrige elever. De frigjorde Mette, så hun kunne give de andre elever mere hjælp. Thomas og de andre to elever var også meget begejstrede for løsningen, og fortalte bl.a. deres forældre om fodgyngerne og deres effekt: At de nu kunne gå til deres opgaver på en mere positiv måde.
Fodgyngerne er fantastiske og gør, at eleverne kan holde koncentrationen i længere tid og får en meget bedre øjenkontakt. Eleverne hviler mere i sig selv, og jeg kan mærke, de er mere rolige.
”Fodgyngerne er fantastiske og gør, at eleverne kan holde koncentrationen i længere tid og får en meget bedre øjenkontakt. Eleverne hviler mere i sig selv, og jeg kan mærke, de er mere rolige. Det kan have en effekt på deres karakterer. Derudover giver det mig mere luft til at undervise de andre elever, fordi jeg ikke behøver at sidde og holde en enkelt elev i hånden hele tiden. Jeg kan nå hele klassen nu, hvor jeg før kun nåede halvdelen,” fortæller Mette Blindbæk.
Hun kan også se en markant forskel i deres koncentration sammenlignet med undervisning, hvor de ikke har fodgyngen.
”Jeg vil klart anbefale fodgyngen til andre, som sidder med urolige børn i klassen. Helt sikkert. Vi kunne endda selv bruge den derhjemme ved aftensbordet, hvor det nogle gange kan være svært for min egen søn at sidde stille under maden. Derudover har fodgyngen en fed kvalitet, og er lavet af et materiale som er meget fleksibelt og slidstærkt. Og så er de smarte at se på, selvom de bliver brugt hver dag,” fortæller Mette.
*Af hensyn til eleven har vi ændret navnet.